STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

Ochrona Małoletnich

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH – są to konkretne spisane reguły, zasady, praktyki, które gwarantują, że małoletni u pracodawcy są bezpieczni, nie doznają krzywdzenia ze strony pracowników cechu/izby rzemieślniczej, a co więcej i rówieśników.

Pracodawca ustanowił i wprowadził w życie „Standardy Ochrony Małoletnich” przed krzywdzeniem i zapewnienia im bezpieczeństwa.

Rozdział 1

Objaśnienie terminów

  1. Małoletni to każda osoba do ukończenia 18 roku życia.
  2. Przez krzywdzenie małoletniego rozumie się zamierzone lub niezamierzone działanie osoby dorosłej lub innego małoletniego, które ujemnie wpływa na Wasz rozwój fizyczny lub psychiczny.

Rozdział 2

Polityka ochrony małoletnich w

MART-KAC  Sp. z o.o. Sp. k.

  1. Pracodawca posiada i stosuje dokument „Standardy Ochrony Małoletnich”, dostępny na stronie internetowej pod adresem: www.mart-kac.pl
  2. W dokumencie Standardy Ochrony Małoletnich zapisane są:
  3. procedury zgłaszania podejrzeń oraz podejmowania interwencji, które określają krok po kroku, jakie działanie należy podjąć w sytuacji krzywdzenia małoletniego lub zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony osób obcych, członków rodziny, pracowników firmy oraz rówieśników;
  4. zasady ochrony danych osobowych małoletniego, które określają sposób przechowywania i udostępniania informacji o małoletnim oraz zasady ochrony wizerunku małoletniego które określają sposób jego utrwalania i udostępniania;
  5. zasady dostępu małoletniego do Internetu w firmie oraz ochrony małoletnich przed szkodliwymi treściami;
  6. zasady bezpiecznych relacji pracowników firmy – małoletni, określające jakie zachowania są niedozwolone w kontakcie z małoletnim.
  7. Wszyscy pracownicy firmy, w tym wolontariusze oraz praktykanci, znają treść dokumentu Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem.
  8. Pracodawca wyznaczył osobę (osoby) odpowiedzialną (odpowiedzialne) za monitoring realizacji Standardów Ochrony Małoletnich i jej(ich) rola oraz zadania są jasno określone.
  9. Pracodawca wyznaczył osobę odpowiedzialna za monitoring bezpieczeństwa sieci komputerowej.

Rozdział 3

Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich

  1. Wszyscy pracownicy firmy w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę kiedy Tobie lub innemu małoletniemu dzieje się krzywda.

Wyróżnia się następujące, podstawowe formy krzywdzenia:

– przemoc fizyczna wobec małoletniego. Jest to działanie bądź zaniechanie, wskutek którego małoletni doznaje faktycznej fizycznej krzywdy lub jest nią potencjalnie zagrożony. Krzywda stanowi rezultat działania bądź zaniechania ze strony rodzica, opiekuna, osoby odpowiedzialnej za małoletniego, posiadającej nad nim władzę lub takiej, której ufa. O przemocy fizycznej mówimy zarówno w wymiarze jednorazowym, jak i powtarzającym się.

– przemoc psychiczna wobec małoletniego. Jest to przewlekła, niefizyczna, szkodliwa interakcja pomiędzy małoletnim a osobą za niego odpowiedzialną lub osobą, której małoletni ufa. Tak jak w przypadku przemocy fizycznej obejmuje zarówno działania, jak i zaniechania. Do przejawów przemocy psychicznej zaliczamy m.in.:

a. niedostępność emocjonalną,
b. zaniedbywanie emocjonalne,
c. relację z małoletnim opartą na wrogości, obwinianiu, oczernianiu, odrzucaniu,
d. nieodpowiednie rozwojowo lub niekonsekwentne interakcje z małoletnim,
e. niedostrzeganie lub nieuznawanie indywidualności małoletniego,
f. niedostrzeganie lub nieuznawanie granic psychicznych między małoletnim a osobą odpowiedzialną,
g. nieodpowiednią socjalizację, demoralizację,
h. sytuacje, w których małoletni jest świadkiem przemocy

– przemoc seksualną wobec małoletniego (wykorzystywanie seksualne małoletniego). Jest to angażowanie małoletniego przez osobę dorosłą lub innego małoletniego w aktywność seksualną. Dotyczy sytuacji, gdy nie dochodzi do kontaktu fizycznego (np. ekshibicjonizm, molestowanie werbalne – np. prowadzenie rozmów o treści seksualnej nieadekwatnej do wieku małoletniego, komentowanie w sposób seksualny wyglądu i zachowania małoletniego, zachęcanie do kontaktu z treściami pornograficznymi, grooming – strategie nieseksualnego uwodzenia małoletniego z intencją nawiązania kontaktu seksualnego w przyszłości) i gdy do takiego kontaktu dochodzi (sytuacje takie jak: dotykanie małoletniego, zmuszanie małoletniego do dotykania ciała sprawcy, stosunek seksualny). Każda czynność seksualna podejmowana z małoletnim przed ukończeniem 15 roku życia jest przestępstwem.

W przypadku małoletnich mówimy o wykorzystaniu seksualnym, kiedy między wykorzystującym (dorosły, inny małoletni) a wykorzystywanym (małoletnim) z uwagi na wiek lub stopień rozwoju zachodzi relacja władzy, opieki czy zależności. Do innej formy wykorzystywania seksualnego małoletnich zalicza się wyzyskiwanie seksualne. Jest to jakiekolwiek: faktyczne lub usiłowane nadużycie podatności małoletniego na zagrożenia, przewagi sił lub zaufania – w celu seksualnym. Wyzysk seksualny obejmuje (chociaż nie jest to konieczne) czerpanie zysków finansowych, społecznych lub politycznych z wykorzystania seksualnego. Szczególne zagrożenie wyzyskiem seksualnym ma miejsce podczas kryzysów humanitarnych. Zagrożenie wyzyskiem seksualnym dotyczy zarówno samych małoletnich, jak i opiekunów prawnych tych małoletnich mogących paść ofiarą wyzysku.

  1. Przemocy możecie doświadczyć ze strony innych rówieśników, rodziców lub opiekunów, osób trzecich (osób, z którymi miałeś kontakt czy pracowników firmy).
  2. Zasady bezpiecznych relacji pracowników firmy z małoletnimi znajdują się w Załączniku nr II do niniejszych Standardów.

Rozdział 4

Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia małoletnich

  1. W przypadku doświadczenia jakiejkolwiek z wyżej wymienionych form krzywdzenia ze strony osób dorosłych lub innych rówieśników zawiadom osobę odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń lub pracodawcę.
  2. Wówczas stosownie do zgłoszonej sytuacji zostanie uruchomiona odpowiednia procedura.

Rozdział 5

Zasady ochrony wizerunku małoletnich

  1. Pracodawca uznając Twoje prawo do prywatności i ochrony dóbr osobistych zapewnia najwyższe standardy ochrony Twoich danych osobowych oraz Twojego wizerunku zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
  2. Zgodę na publikację Twojego wizerunku wyrażają w formie pisemnej rodzice lub opiekunowie prawni.

Rozdział 6

Zasady dostępu małoletnich do Internetu

  1. Pracodawca zapewnia Ci dostęp do Internetu, jednocześnie podejmuje działania zabezpieczające dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla Twojego prawidłowego rozwoju. W firmie zainstalowane jest i aktualizowane oprogramowanie zabezpieczające.
  2. Z Internetu możesz korzystać jedynie pod nadzorem pracownika firmy.

Rozdział 7

Monitoring stosowania Standardów

  1. Raz w na dwa lata dokonywana jest analiza realizacji Standardów Ochrony Małoletnich i w razie potrzeby pracodawca wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom firmy, małoletnim i ich opiekunom nowe brzmienie Standardów.

Rozdział 8

Zasady udostępniania małoletnim i ich opiekunom Standardów do zapoznania się z nimi i ich stosowania

  1. Dokument „Standardy Ochrony Małoletnich” jest dokumentem pracodawcy ogólnodostępnym dla pracowników, małoletnich oraz ich opiekunów.
  2. Pracodawca udostępnia Standardy Ochrony Małoletnich na swojej stronie internetowej oraz wywiesza w widocznym miejscu w swoim lokalu, w wersji zupełnej oraz skróconej, przeznaczonej dla małoletnich. Wersja skrócona stanowi załącznik nr VI do niniejszych Standardów. Obowiązkiem rodziców/opiekunów prawnych jest zaznajomienie się ze Standardami i wynikającymi z nich zasadami ochrony małoletnich przed krzywdzeniem. W tym celu mogą wypełnić Oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami Ochrony Małoletnich rodziców/opiekunów prawnych i ich małoletnich, stanowiące załącznik nr 4 do niniejszych Standardów.

Rozdział 9

Przepisy końcowe

  1. Standardy wprowadzone przez pracodawcę wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
  2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników, małoletnich i ich opiekunów, w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla pracowników lub poprzez przesłanie tekstu drogą elektroniczną oraz poprzez zamieszczenie na stronie internetowej, o ile pracodawca posiada stronę internetową.
  3. Podmioty współpracujące z pracodawcą w przypadku, gdy ich działalność obejmuje kontakt z małoletnimi, są zobowiązane do przestrzegania niniejszych Standardów
TOP